Wojciech Cejrowski na swoim profilu na Facebooku odniĂłsĹ siÄ do sytuacji polskich kierowcĂłw. Publicysta napisaĹ, Ĺźe wĹadza zamiast zwiÄkszaÄ prÄdkoĹÄ naszego podróşowania budujÄ c drogi, utrudnia Ĺźycie i stawia kolejne setki fotoradarĂłw. Jego zdaniem w tej sytuacji trzeba sobie jakoĹ radziÄ.
Mam prawnikĂłw w rodzinie – dostaĹem od nich wzorek pisma, ktĂłry przy najbliĹźszej okazji zastosujÄ z wielkÄ przyjemnoĹciÄ – napisaĹ Wojciech Cejrowski.
„Szanowny Panie Komendancie,
W dniu 22.07.2012 o godz. 19.30, zostaĹo zrobione zdjÄcie (rzekomo mojego pojazdu) o Numerze Rej. 12PIGS43 i przesĹano dokumentacjÄ na mĂłj adres. JednakĹźe obawiam siÄ, Ĺźe przesĹana dokumentacja jest niestety niekompletna, a co za tym idzie, obawiam siÄ rĂłwnieĹź, Ĺźe wykazany na zdjÄciu z fotoradaru – pomiar prÄdkoĹci – moĹźe niestety nie byÄ prawidĹowy, o ile na zdjÄciu zostaĹ faktycznie uwieczniony mĂłj pojazd. Bardzo chciaĹbym pomĂłc Panu Komendantowi w ustaleniu sprawcy wykroczenia, ale najpierw proszÄ o rozwianie wszelkich moich wÄ tpliwoĹci. Jednak – do rzeczy:
OĹwiadczam zgodnie z prawdÄ , iĹź nie wiem, czy na zdjÄciu zostaĹ uwieczniony mĂłj pojazd, gdyĹź po polskich drogach porusza siÄ wiele pojazdĂłw podobnych do tych z przesĹanego przez PaĹstwa zdjÄcia, natomiast tablice rejestracyjne sÄ elementem Ĺatwo wymienialnym i moĹźna je bez problemu podrobiÄ i zamontowaÄ w innym pojeĹşdzie. Moje wÄ tpliwoĹci mogĹyby zostaÄ rozwiane w przypadku umoĹźliwienia porĂłwnania znakĂłw szczegĂłlnych pojazdu jak numer identyfikacyjny pojazdu czy numer silnika z danymi w dowodzie rejestracyjnym mojego pojazdu, tak jak to jest sprawdzane na przeglÄ dach okresowych. Nie wspomnÄ juĹź o tym, Ĺźe na zdjÄciu nie widaÄ /ani marki ani modelu pojazdu ani rodzaju nadwozia/, a takĹźe nie mam moĹźliwoĹci sprawdzenia koloru pojazdu, co budzi moje wÄ tpliwoĹci czy to faktycznie jest mĂłj pojazd. Tutaj jednak poproszÄ o przesĹanie zdjÄcia w wyĹźszej rozdzielczoĹci (i jeĹli to moĹźliwe w kolorze), co niewÄ tpliwie pozwoli na rozpoznanie pewnych cech szczegĂłlnych sfotografowanego pojazdu, natomiast nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe wiÄkszoĹÄ samochodĂłw, wyglÄ da podobnie (szczegĂłlnie w perspektywie zdjÄcia ?od tyĹu? / ?z przodu?), wiÄc i mĂłj samochĂłd jest podobny do tego pojazdu ze zdjÄcia. Dlatego teĹź zwracam siÄ z uprzejmÄ proĹbÄ o przesĹanie fotografii w wysokiej rozdzielczoĹci i w kolorze ? rozpoznanie cech szczegĂłlnych mojego pojazdu, oraz niewykadrowanej, Ĺźeby mieÄ pewnoĹÄ, Ĺźe na oryginalnym zdjÄciu nie znajduje siÄ inny pojazd, ktĂłrego ewentualna obecnoĹÄ mogĹaby zafaĹszowaÄ pomiar prÄdkoĹci.
PoproszÄ o przesĹanie dokumentu uprawniajÄ cego KomendÄ Policji w Pacanowie do uĹźycia fotoradaru marki /nazwa marki fotoradaru/ o numerze /numer fotoradaru/ w dn. 22.07.2012 na /lokalizacja sfotografowanego zdarzenia/ lub podanie odpowiednich aktĂłw prawnych, na mocy ktĂłrych Komenda Policji w Pacanowie dokonaĹa pomiaru prÄdkoĹci. A takĹźe dokumentu zezwalajÄ cego funkcjonariuszom Komendy Policji w Pacanowie na prowadzenie pomiarĂłw w lokalizacji umiejscowienia fotoradaru przy uĹźyciu radarowego przyrzÄ du kontroli prÄdkoĹci, wydanÄ i podpisanÄ przez odpowiedzialnego za ten rejon Komendanta Policji na wskazany czas kontroli (Ustawa prawo o ruchu drogowym Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późniejszymi zmianami).
PoproszÄ o podanie dokĹadnego adresu umiejscowienia fotoradaru w dniu 22.07.2012 na /lokalizacja sfotografowanego zdarzenia/.
PoproszÄ o przesĹanie dokumentacji potwierdzajÄ cej, iĹź zgodnie z przepisami prawnymi obowiÄ zujÄ cymi od 1 lipca 2011 r. strefa pomiaru prÄdkoĹci byĹa oznaczona znakiem D-51. a urzÄ dzenie fotoradaru byĹo oznaczone kolorem şóĹtym.
PoproszÄ o przesĹanie dokumentu legalizacji wtĂłrnej oraz ponownej/kolejnej/okresowej urzÄ dzenia uĹźytego w czasie pomiaru.
PoproszÄ o przesĹanie dokumentacji potwierdzajÄ cej brak wystÄpowania zakĹĂłceĹ mechanicznych, elektromagnetycznych i innych majÄ cych wpĹyw na dokonywanie pomiaru przez radarowy przyrzÄ d pomiaru prÄdkoĹci wydany przez wĹaĹciwy PaĹstwowy/ OkrÄgowy UrzÄ d Miar w formie oficjalnego pisma np. Ĺwiadectwa legalizacji miejsca dokonywania pomiaru lub Ĺwiadectwa homologacji miejsca dokonywania kontroli. ProĹbÄ swojÄ motywujÄ faktem, iĹź miejsce pomiaru prÄdkoĹci musi speĹniaÄ wymagania wskazane w RozporzÄ dzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wymagaĹ, ktĂłrym powinny odpowiadaÄ przyrzÄ dy do pomiaru prÄdkoĹci pojazdĂłw w ruchu drogowym.
PoproszÄ o przesĹanie informacji na temat sytuacji meteorologicznej w dniu 22.07.2012 (ze szczegĂłlnym uwzglÄdnieniem godzin /zakres godzinowy przed i po godzinie zdarzenia/), ktĂłra rĂłwnieĹź ma wpĹyw na wynik prowadzonego pomiaru tj. temperatury oraz wilgotnoĹci wzglÄdnej powietrza. SzczegĂłlnie waĹźnym czynnikiem jest wilgotnoĹÄ wzglÄdna powietrza, a z tego co pamiÄtam to /tu wymieniÄ np. Ĺźe w miesiÄ cu kiedy nastÄ piĹo zdarzenie/ byĹ doĹÄ bogaty w opady atmosferyczne, wiÄc istnieje wysokie prawdopodobieĹstwo, Ĺźe wilgotnoĹÄ wzglÄdna powietrza przekroczyĹa granicznÄ wartoĹÄ 95%, a wiÄc pomiar dokonany w wilgotnoĹci powietrza powyĹźej 95% byĹby nieprawidĹowy.
W przesĹanej przez PaĹstwa dokumentacji brakuje danych funkcjonariuszy dokonujÄ cych kontroli i/lub instalujÄ cych urzÄ dzenie wraz z osobowym zezwoleniem do wykonywania kontroli wydanym przez KPP (RozporzÄ dzenie Ministra Spraw WewnÄtrznych i Administracji z dn. 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego Dz. U. z dnia 18 lipca 2008 art. 14), a zgodnie z kodeksem drogowym dokonujÄ cy kontroli ma obowiÄ zek okazaÄ te dokumenty samodzielnie lub na ĹźÄ danie osoby kontrolowanej. Pomijam fakt, Ĺźe wysĹana do mnie korespondencja byĹa podpisana faksem, a nie oryginalnym podpisem funkcjonariusza Policji. StÄ d proĹba o przesĹanie stosownych dokumentĂłw.
W przesĹanej przez PaĹstwa dokumentacji brakuje rĂłwnieĹź informacji o sposobie instalacji fotoradaru oraz jego osĹonie w czasie przeprowadzenia pomiaru, czyli rodzaj gruntu, na jakim umiejscowiono fotoradar, kÄ cie, jaki oĹ fotoradaru tworzyĹa z osiÄ jezdni w chwili pomiaru. NieprawidĹowe ustawienie kÄ ta powoduje zafaĹszowany pomiar prÄdkoĹci, a przez to niezachowanie urzÄdowego wymogu dokĹadnoĹci pomiaru urzÄ dzenia. Nie znajÄ c kÄ ta pomiaru urzÄ dzenia, nie moĹźna ustaliÄ rzeczywistej prÄdkoĹci mierzonego pojazdu, a urzÄ dzenia radarowe mogÄ pokazywaÄ bĹÄdne dane w przypadku niezachowania wymaganego kÄ ta miÄdzy osiÄ fotoradaru a osiÄ jezdni. Dlatego teĹź proszÄ o przesĹanie stosownych dokumentĂłw.
ProszÄ o dokĹadne informacje – czy w przesĹanej przez PaĹstwa dokumentacji prÄdkoĹÄ zarejestrowanego pojazdu jest juĹź pomniejszona o bĹÄ d pomiarowy, ktĂłry dla urzÄ dzenia /nazwa fotoradaru/ wynosi ? /podaÄ bĹÄ d pomiarowy urzÄ dzenia/ km/h (dla prÄdkoĹci poniĹźej 100 km)?
Na jakiej podstawie prawnej Komenda Policji w Pacanowie wystawia wezwanie i mandat karny? ProszÄ o podanie stosownych regulacji prawnych.
Uprzejmie proszÄ o przesĹanie informacji kto jest wĹaĹcicielem fotoradaru marki /nazwa fotoradaru/ o numerze /numer fotoradaru/, a takĹźe czy Komenda Policji w Pacanowie sama zajmuje siÄ obrĂłbkÄ zdjÄÄ wykonanych przez ww. fotoradar czy zleca to firmom zewnÄtrznym? JeĹźeli tak, to proszÄ o podanie danych podmiotu.
Na zakoĹczenie pragnÄ zwrĂłciÄ siÄ do Pana Komendanta z proĹbÄ o przesĹanie ww. dokumentĂłw (podanych w punktach), dziÄki ktĂłrym bÄdÄ mĂłgĹ rozwiaÄ swoje wÄ tpliwoĹci odnoĹnie przesĹanego mi wezwania / mandatu karnego, a takĹźe odnoĹnie pojazdu oraz osoby znajdujÄ cej siÄ na zdjÄciu z fotoradaru.
Niekompletna dokumentacja stawia pod znakiem zapytania zasadnoĹÄ wskazania sprawcy wykroczenia, gdyĹź nie jest do koĹca jasnym, czy faktycznie doszĹo do wykroczenia, tj. czy zarejestrowane zdarzenie speĹnia warunki okreĹlone w RozporzÄ dzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wymagaĹ, ktĂłrym powinny odpowiadaÄ przyrzÄ dy do pomiaru prÄdkoĹci pojazdĂłw w ruchu drogowym, oraz szczegĂłĹowy zakres badaĹ i sprawdzeĹ wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrzÄ dĂłw pomiarowych z dn. 9 listopada 2007 r. ProszÄ o przesĹanie ww. dokumentacji w ciÄ gu 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania niniejszego pisma.
W przypadku braku przesĹania ww. dokumentacji bÄdÄ mieÄ podstawy do przypuszczenia, iĹź Komenda Policji w Pacanowie nie posiada ww. dokumentĂłw a jednoczeĹnie, Ĺźe doszĹo po prostu do prĂłby wyĹudzenia grzywny (przez UrzÄdnikĂłw Administracji Terenowej w celu podreperowania moim kosztem – budĹźetu PaĹstwa oraz Gminy PacanĂłw – co stanowi podstawÄ (i jest moim prawnym obowiÄ zkiem) do zĹoĹźenia w Prokuraturze doniesienia o popeĹnieniu przestÄpstwa z Art. 300 KK.
OczekujÄ c na PaĹstwa odpowiedĹş, pozostajÄ
Z powaĹźaniem,
Jan Koza-KozĹowski”