Moneyback, cashback, chargeback ? te pojÄcia co rusz pojawiajÄ siÄ w tekstach dotyczÄ cych usĹug bankowych. Nie zawsze jednak wszystkie sÄ nam znane. W niniejszym artykule wyjaĹnimy pojÄcie chargeback i pokaĹźemy jego zastosowanie w praktyce. Zwykle banki ? z nielicznymi wyjÄ tkami ? nie informujÄ o tej funkcji. Dlaczego? Zapraszamy do lektury.
Na poczÄ tek wyjaĹnijmy pojÄcie chargeback, ktĂłre nie dla wszystkich moĹźe byÄ do koĹca jasne. ZwiÄ zane jest ono z pĹatnoĹciami za pomocÄ karty pĹatniczej. Chargeback to procedura polegajÄ ca na obciÄ Ĺźeniu zwrotnym, dokonywanym z konta sprzedawcy na konto wĹaĹciciela karty. Niewiele osĂłb wie o tej moĹźliwoĹci. Tymczasem jest to dobry sposĂłb na zabezpieczenie swoich interesĂłw w momencie pĹacenia kartÄ pĹatniczÄ . Chargeback funkcjonuje bowiem jako reklamacja w momencie, gdy przy pĹaceniu kartÄ doszĹo do jakichĹ komplikacji, na przykĹad niezrealizowania zamĂłwionej usĹugi czy podwĂłjnego naliczenia transakcji.
Kiedy moĹźna przeprowadziÄ chargeback?
ChoÄ pĹatnoĹci za pomocÄ karty sÄ coraz bardziej popularne, to jednak wielu uĹźytkownikĂłw kart nie ma ĹwiadomoĹci, Ĺźe transakcje te sÄ w pewien sposĂłb chronione. Ochrona ta przydaje siÄ zwĹaszcza w sytuacjach, kiedy nie moĹźemy dochodziÄ swoich roszczeĹ bezpoĹrednio u sprzedawcy, na przykĹad przy zakupach przez Internet czy przedpĹaty za usĹugÄ, ktĂłrej wykonanie ma nastÄ piÄ w późniejszym czasie (np. wniesienie opĹaty za wakacje zorganizowane przez biuro podróşy).
Co ciekawe, procedurze chargeback podlegajÄ wszystkie transakcje kartÄ (wypĹaty w bankomatach oraz zakupy, zarĂłwno w sklepach stacjonarnych, jak i przez Internet), dokonywane za poĹrednictwem organizacji pĹatniczych Visa i MasterCard. Nie obejmuje ona jedynie transakcji dokonanych we wpĹatomatach oraz przelewĂłw i pĹatnoĹci mTRANSFER z kart.
Wystarczy wniosek do banku?
CaĹa procedura przeprowadzana jest, na wniosek klienta, przez bank, ktĂłry wystawiĹ kartÄ. To bank zaĹatwia sprawÄ z organizacjÄ
wydajÄ
cÄ
karty, a takĹźe ze sprzedawcÄ
, ktĂłry ma prawo wyjaĹniÄ sytuacjÄ i udowodniÄ, Ĺźe dostarczyĹ towar lub zrealizowaĹ usĹugÄ. Sytuacji, w ktĂłrych chargeback ma zastosowanie jest wiele. MoĹźe to byÄ na przykĹad niewypĹacenie caĹej, ĹźÄ
danej przez nas kwoty z bankomatu, podwĂłjne zaksiÄgowanie transakcji, niedostarczenie przedmiotu, za ktĂłry zapĹaciliĹmy kartÄ
, obciÄ
Ĺźenie za usĹugÄ, ktĂłrej nie zamawialiĹmy czy teĹź niewywiÄ
zanie siÄ sprzedawcy usĹugi z umowy, na przykĹad odwoĹanie opĹaconego wyjazdu przez biuro podróşy.
Jak przeprowadziÄ zwrot przy pomocy chargeback?
Teoretycznie przeprowadzenie zwrotu przy pomocy chargeback jest proste. O tym, dlaczego tylko teoretycznie wiÄcej za chwilÄ, a tymczasem przyjrzyjmy siÄ procedurze zwrotu. Na poczÄ tku postanawiamy kupiÄ jakiĹ przedmiot w Internecie. Dokonujemy pĹatnoĹci przy pomocy karty pĹatniczej i spokojnie czekamy, aĹź rzeczony przedmiot do nas dotrze. Tymczasem przedmiotu nie ma, a kontakt ze sprzedawcÄ siÄ urwaĹ i wszelkie prĂłby jego podjÄcia speĹzajÄ na niczym. Nie chcÄ c straciÄ swoich ciÄĹźko zarobionych pieniÄdzy postanawiamy skorzystaÄ z chargeback w swoim banku. PrzeĹledĹşmy ten proces krok po kroku.
- Kontaktujemy siÄ z bankiem przez infoliniÄ lub udajemy siÄ do jego oddziaĹu, aby rozpoczÄ Ä procedurÄ.
- W celu zĹoĹźenia reklamacji podajemy imiÄ i nazwisko wĹaĹciciela karty i jej numer, datÄ przeprowadzonej transakcji, a takĹźe (jeĹźeli to moĹźliwe) jej przybliĹźonÄ godzinÄ, nazwÄ sprzedawcy akceptujÄ cego transakcjÄ lub poĹoĹźenie bankomatu, w ktĂłrym doszĹo do nieprawidĹowej wypĹaty, kwotÄ i walutÄ wypĹaty oraz powĂłd reklamacji (cz jest to na przykĹad niezgodna kwota czy brak wykonania usĹugi).
- Bank przesyĹa dokumenty do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, ktĂłre kontaktuje siÄ ze sprzedawcÄ .
- JeĹli jest podstawa uznania roszczenia, Ĺrodki sÄ blokowane na koncie wystawcy karty, a nastÄpnie po uznaniu, zwracane klientowi.
Bank moĹźe zaĹźÄ daÄ takĹźe innych dokumentĂłw, na przykĹad dowodĂłw na to, Ĺźe prĂłbowaliĹmy samodzielnie odzyskaÄ pieniÄ dze za niewykonanie usĹugi. MogÄ to byÄ potwierdzenia nadania listu poleconego do sprzedawcy i jego kopia, wydruk wysĹanych e-maili czy oĹwiadczenie o nieudanej prĂłbie poĹÄ czenia siÄ z akceptantem. Klient moĹźe takĹźe przedstawiÄ inne dokumenty, na przykĹad kopie umĂłw, voucherĂłw czy wykupionych biletĂłw.
Dlaczego banki nie informujÄ o chargeback?
WrĂłÄmy wiÄc do wÄ tpliwoĹci, ktĂłra pojawiĹa siÄ wczeĹniej. Dlaczego przeprowadzenie zwrotu przy uĹźyciu chargeback jest proste tylko teoretycznie? Przede wszystkim dlatego, Ĺźe banki nie informujÄ klientĂłw o takiej moĹźliwoĹci.
SÄ oczywiĹcie chlubne wyjÄ tki, o ktĂłrych moĹźna przeczytaÄ w dalszej czÄĹci artykuĹu. Jednak zazwyczaj na stronach bankĂłw brak jakiejkolwiek informacji na temat tej usĹugi. Dla potrzeb tego artykuĹu sprawdzono niektĂłre strony internetowe bankĂłw, pojawiajÄ ce siÄ po wpisaniu w wyszukiwarkÄ sĹowa ?bank?. Na pierwszych dwĂłch stronach pojawiĹy siÄ linki prowadzÄ ce miÄdzy innymi do nastÄpujÄ cych: PKO BP, ING Banku ĹlÄ skiego, Banku BPH, Alior Banku, Banku Millennium, Banku BGĹť, Banku Pocztowego, Banku Zachodniego WBK, Nordea Banku Polska czy Raiffeisen Banku. W wyszukiwarkach dostÄpnych na stronach internetowych tych bankĂłw wpisano frazÄ ?chargeback? w celu sprawdzenia, czy znajduje siÄ tam jakakolwiek informacja na ten temat.
SpoĹrĂłd 10 bankĂłw, informacjÄ na temat obciÄ Ĺźenia zwrotnego umieĹciĹy w swoich serwisach internetowych Bank Millennium, ING Bank ĹlÄ ski, Kredyt Bank oraz BZ WBK. Po wpisaniu frazy ?chargeback? w wyszukiwarkÄ Google okazaĹo siÄ, Ĺźe informacja o tej procedurze znajduje siÄ jeszcze na stronach mBanku, Inteligo oraz Credit Agricole. Tylko te banki zamieĹciĹy informacjÄ o sposobie przeprowadzenia obciÄ Ĺźenia zwrotnego. Dlaczego tak maĹo jest informacji o chargeback? Przyczyna jest prosta: bankom siÄ to nie opĹaca, poniewaĹź generuje dodatkowe formalnoĹci i koszty. Trzeba poĹwiÄciÄ sporo czasu na przyjÄcie reklamacji i kontakt z organizacjÄ kartowÄ , skompletowaÄ dokumenty potwierdzajÄ ce niedokonanie transakcji lub bĹÄdy, ktĂłre wystÄ piĹy, a to wszystko pociÄ ga za sobÄ dodatkowe koszty.
Czy chargeback siÄ przydaje?
UbiegĹy rok przebiegaĹ pod znakiem doniesieĹ o upadĹoĹci kolejnych biur podróşy. Klienci tych biur muszÄ walczyÄ o zwrot swoich pieniÄdzy nierzadko na drodze sÄ dowej. Tymczasem ci, ktĂłrzy opĹacili wycieczkÄ przy uĹźyciu karty mogli skorzystaÄ z procedury chargeback. Credit Agricole wystosowaĹ do swoich klientĂłw informacjÄ o tej moĹźliwoĹci po ogĹoszeniu upadĹoĹci SkyClub.
Jednak moĹźliwoĹÄ dochodzenia zwrotu swoich pieniÄdzy na tej drodze majÄ wszyscy uĹźytkownicy kart pĹatniczych bez wzglÄdu na bank. Warto wiÄc z niej skorzystaÄ wĹaĹnie w takich wypadkach. Chargeback przydaĹ siÄ takĹźe osobom, ktĂłre miaĹy wykupione bilety na loty linii lotniczych w momencie ogĹoszenia ich upadĹoĹci. W zeszĹym toku dotyczyĹo to miÄdzy innymi polskiego OLT Express, wÄgierskiego Malev czy hiszpaĹskiego Spanair.
TakĹźe wielkie sportowe wydarzenie, jakim byĹo Euro 2012, byĹo okazjÄ do sprawdzenia usĹugi chargeback przez niektĂłrych, bowiem zdarzaĹo siÄ dwukrotne naliczanie opĹaty za wykupione bilety, a takĹźe rezygnacje z biletĂłw. Bank Zachodni WBK informowaĹ swoich klientĂłw na blogu o moĹźliwoĹci skorzystania z chargeback przy problemach zwiÄ zanych z biletami na Euro.
PodsumowujÄ c moĹźna powiedzieÄ, Ĺźe chargeback to procedura bardzo przydatna klientom w róşnych sytuacjach. Jest ona swego rodzaju parasolem ochronnym, ktĂłry osĹania klientĂłw aktywnie korzystajÄ cych z kart pĹatniczych przed róşnego rodzaju zagroĹźeniami, wynikajÄ cymi z uĹźywania karty. Aby jednak parasol ten faktycznie mĂłgĹ speĹniaÄ dobrze swoje zadanie, to musi zostaÄ speĹniony jeden warunek: klienci bankĂłw muszÄ wiedzieÄ o tym, jak dochodziÄ swoich praw przy pomocy chargeback.