Na podstawie Noam Chomsky ? ?Silent Weapons for Quiet War?
1. ODWRĂÄ UWAGÄ
Kluczowym elementem kontroli spoĹeczeĹstwa jest strategia polegajÄ ca na odwrĂłceniu uwagi publicznej od istotnych spraw i zmian dokonywanych przez polityczne i ekonomiczne elity, poprzez technikÄ ciÄ gĹego rozpraszania uwagi i nagromadzenia nieistotnych informacji. Strategia odwrĂłcenia uwagi jest rĂłwnieĹź niezbÄdna aby zapobiec zainteresowaniu spoĹeczeĹstwa podstawowÄ wiedzÄ z zakresu nauki, ekonomii, psychologii, neurobiologii i cybernetyki. ?Opinia publiczna odwrĂłcona od realnych problemĂłw spoĹecznych, zniewolona przez niewaĹźne sprawy. Spraw, by spoĹeczeĹstwo byĹo zajÄte, zajÄte, zajÄte, bez czasu na myĹlenie, wciÄ Ĺź na roli ze zwierzÄtami (cyt. tĹum. za ?Silent Weapons for Quiet Wars?).
2. STWĂRZ PROBLEMY, PO CZYM ZAPROPONUJ ROZWIÄZANIE
Ta metoda jest rĂłwnieĹź nazywana ?problem ? reakcja ? rozwiÄ zanie?. Tworzy problem, ?sytuacjÄ?, majÄ cÄ na celu wywoĹanie reakcji u odbiorcĂłw, ktĂłrzy bÄdÄ siÄ domagali podjÄcia pewnych krokĂłw zapobiegawczych. Na przykĹad: pozwĂłl na rozprzestrzenienie siÄ przemocy, lub zaaranĹźuj krwawe ataki tak, aby spoĹeczeĹstwo przyjÄĹo zaostrzenie norm prawnych i przepisĂłw za cenÄ wĹasnej wolnoĹci. Lub: wykreuj kryzys ekonomiczny aby usprawiedliwiÄ radykalne ciÄcia praw spoĹeczeĹstwa i demontaĹź ĹwiadczeĹ spoĹecznych.
3. STOPNIUJ ZMIANY
Akceptacja aĹź do nieakceptowalnego poziomu. Przesuwaj granicÄ stopniowo, krok po kroku, przez kolejne lata. W ten sposĂłb przeforsowano radykalnie nowe warunki spoĹeczno-ekonomiczne (neoliberalizm) w latach 1980 i 1990: minimum ĹwiadczeĹ, prywatyzacja, niepewnoĹÄ jutra, elastycznoĹÄ, masowe bezrobocie, poziom pĹac, brak gwarancji godnego zarobku ? zmiany, ktĂłre wprowadzone naraz wywoĹaĹyby rewolucjÄ.
4. ODWLEKAJ ZMIANY
Kolejny sposĂłb na wywoĹanie akceptacji niemile widzianej zmiany to przedstawienie jej jako ?bolesnej koniecznoĹci? i otrzymanie przyzwolenia spoĹeczeĹstwa na wprowadzenie jej w Ĺźycie w przyszĹoĹci. Ĺatwiej zaakceptowaÄ przyszĹe poĹwiÄcenie, niĹź poddaÄ siÄ mu z miejsca. Do tego spoĹeczeĹstwo, masy, majÄ zawsze naiwnÄ tendencjÄ do zakĹadania, Ĺźe ?wszystko bÄdzie dobrze? i Ĺźe byÄ moĹźe uda siÄ uniknÄ Ä poĹwiÄcenia. Taka strategia daje spoĹeczeĹstwu wiÄcej czasu na oswojenie siÄ ze ĹwiadomoĹciÄ zmiany, a takĹźe na akceptacjÄ tej zmiany w atmosferze rezygnacji, kiedy przyjdzie czas.
5. MĂW DO SPOĹECZEĹSTWA JAK DO MAĹEGO DZIECKA
WiÄkszoĹÄ treĹci skierowanych do opinii publicznej wykorzystuje sposĂłb wysĹawiania siÄ, argumentowania czy wrÄcz tonu protekcjonalnego, jakiego uĹźywa siÄ przemawiajÄ c do dzieci lub umysĹowo chorych. Im bardziej usiĹuje siÄ zamgliÄ obraz swojemu rozmĂłwcy, tym chÄtniej siÄga siÄ po taki ton. Dlaczego? ?JeĹli bÄdziesz mĂłwiÄ do osoby tak, jakby miaĹa ona 12 lat, to wtedy, z powodu sugestii, osoba ta prawdopodobnie odpowie lub zareaguje bezkrytycznie, tak jakby rzeczywiĹcie miaĹa 12 lub mniej lat? (zob. Silent Weapons for Quiet War).
6. SKUP SIÄ NA EMOCJACH, NIE NA REFLEKSJI
Wykorzystywanie aspektu emocjonalnego to klasyczna technika majÄ ca na celu obejĹcie racjonalnej analizy i zdrowego rozsÄ dku jednostki. Co wiÄcej, uĹźycie mowy nacechowanej emocjonalnie otwiera drzwi do podĹwiadomego zaszczepienia danych idei, pragnieĹ, lÄkĂłw i niepokojĂłw, impulsĂłw i wywoĹania okreĹlonych zachowaĹ.
7. UTRZYMAJ SPOĹECZEĹSTWO W IGNORANCJI I PRZECIÄTNOĹCI
Spraw, aby spoĹeczeĹstwo byĹo niezdolne do zrozumienia technik oraz metod kontroli i zniewolenia. ?Edukacja oferowana niĹźszym klasom musi byÄ na tyle uboga i przeciÄtna na ile to moĹźliwe, aby przepaĹÄ ignorancji pomiÄdzy niĹźszymi a wyĹźszymi klasami byĹa dla niĹźszych klas niezrozumiaĹa (zob. Silent Weapons for Quiet War).
8. UTWIERDĹš SPOĹECZEĹSTWO W PRZEKONANIU, ĹťE DOBRZE JEST BYÄ PRZECIÄTNYM
Spraw, aby spoĹeczeĹstwo uwierzyĹo, Ĺźe to ?cool? byÄ gĹupim, wulgarnym i niewyksztaĹconym.
9. ZAMIEĹ BUNT NA POCZUCIE WINY
PozwĂłl, aby jednostki uwierzyĹy, Ĺźe sÄ jedynymi winnymi swoich niepowodzeĹ, a to przez niedostatek inteligencji, zdolnoĹci, staraĹ. Tak wiÄc, zamiast buntowaÄ siÄ przeciwko systemowi ekonomicznemu, jednostka bÄdzie ĹźyĹa w poczuciu dewaluacji wĹasnej wartoĹci, winy, co prowadzi do depresji, a ta do zahamowania dziaĹaĹ. A bez dziaĹaĹ nie ma rewolucji!
10. POZNAJ LUDZI LEPIEJ NIĹť ONI SAMYCH SIEBIE
Przez ostatnich 50 lat szybki postÄp w nauce wygenerowaĹ rosnÄ cÄ przepaĹÄ pomiÄdzy wiedzÄ dostÄpnÄ szerokim masom a tÄ zarezerwowanÄ dla wÄ skich elit. DziÄki biologii, neurobiologii i psychologii stosowanej ?system? osiÄ gnÄ Ĺ zaawansowanÄ wiedzÄ na temat istnieĹ ludzkich, zarĂłwno fizycznÄ jak i psychologicznÄ . Obecnie system zna lepiej jednostkÄ niĹź ona sama siebie. Oznacza to, Ĺźe w wiÄkszoĹci przypadkĂłw ma on wiÄkszÄ kontrolÄ nad jednostkami, niĹź jednostki nad sobÄ .