Temat streamingu gier wydaje siÄ nieco ucichĹ, a sam pomysĹ chyba moĹźna zaliczyÄ juĹź do grona ambitnych, ale nieudanych. SwojÄ wizjÄ tymczasem prezentuje Mozilla, ktĂłra we wspĂłĹpracy z firmÄ OTOY pracuje nad kodekiem ORBX.js eliminujÄ cym koniecznoĹÄ stosowania DRM w projektach HTML5 oraz pozwalajÄ cym na strumieniowanie w przeglÄ darce wymagajÄ cych sprzÄtowo aplikacji przechowywanych w chmurze.
ORBX.js do kodek pisany w JavaScript i WebGL, ktĂłry ma zapewniaÄ 25 proc. efektywniejszÄ kompresjÄ danych niĹź H.264 przy porĂłwnywalnej jakoĹci, a takĹźe lepsze kodowanie gĹÄbi kolorĂłw oraz klatek. Nowa technologia wspiera teĹź funkcjÄ adaptywnego bitrate?u. Tym samym ma staÄ siÄ nowÄ jakoĹciÄ w strumieniowaniu multimediĂłw oraz? aplikacji do przeglÄ darki.

ORBX.js ma byÄ bowiem teĹź duĹźym krokiem naprzĂłd jeĹli chodzi o streaming zaawansowanych graficznie produkcji. CaĹoĹÄ ma byÄ bowiem renderowana w chmurze, a za obliczenia bÄdÄ odpowiadaĹy wydajne jednostki GPU, ktĂłre zadbajÄ o to, byĹmy mogli cieszyÄ siÄ wysokiej jakoĹci oprawÄ . MaĹo tego ? caĹoĹÄ bÄdzie wyglÄ daÄ tak samo niezaleĹźnie od platformy, z ktĂłrej korzystamy. Brzmi piÄknie, ale czy jest to wykonalne?

Zdaniem Mozilli, jak najbardziej. Jedyne, czego bÄdziemy potrzebowali do przeglÄ darki obsĹugujÄ cej HTML5. Rezultaty pierwszych eksperymentĂłw zilustrowano na klipach wideo, co wyglÄ da bardzo zachÄcajÄ co. JednoczeĹnie jest to dowĂłd na zapewnienia Mozilli o tym, Ĺźe internet rĂłwnieĹź jest platformÄ . Okazuje siÄ, Ĺźe owszem moĹźe byÄ wĹaĹnie dziÄki tego typu projektom.
SwojÄ drogÄ Mozilla obwieĹciĹa teĹź wĹaĹnie uruchomienie dema Epic Citadel dziaĹajÄ cego w caĹoĹci w oparciu o HTML5 i WebGL. UdostÄpniona wersja na pierwszy rzut oka nie róşni siÄ szczegĂłlnie od wydania wykorzystujÄ cego Flash, ktĂłre zaprezentowanego kawaĹ czasu temu. Podobno projekt ten w bardzo prosty sposĂłb moĹźna przeksztaĹciÄ tak, by wykorzystywaĹ atuty nowego kodeka.
OczywiĹcie streaming zaawansowanych graficznie aplikacji wiÄ Ĺźe siÄ z tym, Ĺźe zamiast mocnych podzespoĹĂłw potrzebujemy wydajnego poĹÄ czenia z sieciÄ . Bez tego prawdopodobnie szybko odczujemy ograniczenia nowej technologii. Mimo to wydaje siÄ byÄ ona rozwiÄ zaniem bardzo przyszĹoĹciowym ? nie tylko dla aplikacji oraz gier, ale teĹź filmĂłw, ktĂłre wykorzystujÄ c nowy kodek bÄdÄ mogĹy poĹźegnaÄ siÄ z zabezpieczeniami DRM.
Pytanie brzmi, czy rozwiÄ zanie to przyjmie siÄ na tyle, by trafiÄ do innych przeglÄ darek. ChoÄ z drugiej strony Mozilli wcale nie musi na tym zaleĹźeÄ. ORBX.js moĹźe byÄ waĹźnym orÄĹźem podczas prac nad ekosystemem spajajÄ cym smartfony z Firefox OS (ktĂłre przecieĹź w bardzo zaawansowanym stopniu bazujÄ na strumieniowaniu danych) z desktopowÄ wersjÄ przeglÄ darki. Kodek ten moĹźe byÄ teĹź napÄdem dla sklepu z aplikacjami fundacji. Jedno jest pewne ? zapowiada siÄ bardzo interesujÄ cy okres dla internetowych aplikacji, a Mozilla roĹnie na lidera tego typu technologii. Pozostaje nam tylko zacieraÄ dĹonie.
ĹšrĂłdĹo:http://antyweb.pl/mozilla-i-otoy-zapowiadaja-rewolucje-w-strumieniowaniu-aplikacji-do-przegladarki/